Реставрация на Балканче

Реставрацията на Балканче изглежда проста работа, дотолкова че колелото е много масово и части се намират. Но всъщност, хич не е проста, защото в повечето случаи годините са се отразили сериозно както върху механиката, така и върху геометрията на Балкначето. Макар и скъп спомен на много от нас, този велосипед далеч не е от най-здравите, произвеждани някога и само който е карал здраво своето, знае колко лесно се късаше предната вилка :)

Балканчето, върху което работихме последно, дойде при нас в ето това състояние:

Хвана ни обаче в момент, в който бяхме набрали сериозно скорост, защото тъкмо бяхме предали първото изцяло реставрирано Балканче, по което сме работили. Това не Петко и може да го видите тук.

Ръждата беше превзела всички никелирани елементи, а старото масло беше станало на кал във всички движещи се части :) Работата по такъв проект общо взето се разделя в две направления: естетическо и механика.

Естетиката

По отношение на естетиката, след като разглобихме колелото, минахме на песъкоструй всички елементи за пребоядсиване. После шкурихме метала, за да постигнем максимално гладка основа. Пребоядисахме на ръка в собствената ни камера с автобоя. Няколко слоя за по-голяма плътност.

Междувременно бяхме поръчали стикерите, които са копие на оригиналните. Също сами сме си ги правили. Залепихме ги и дойде момента с лакирането. При автобоядисването това е стъпка, която не можеш да си позволиш да пропуснеш, защото тя дава здравината на боята. За да направим така, че ръбчетата на стикерите да не се усещат, положихме четири слоя лак.

Паралелно с това няколко пъти обработихме срещу ръжда всички хромирани елементи – шини, курбели, коримло, колчета, звънеца, педалите. Отне ни няколко дни мазане и триене с киселина. После още един ден полиране на всичко, докато му върнем блясъка.

И с това горе-долу приключихме с естетиката.

Балканчето на Емо

Механиката

Дойде ред на механиката. Сменихме всички болтчета с нови, старите бяха твърде ръждясали. Главините разглобихме изцяло, включително и контрата, която си плачеше за почистване и смазване. Заработи в пъти по-добре, след като я поправихме. Сменихме централното с ново, стартото, включително и оста, беше изпяло своята песен. Нови лагери на вилката, нова верига и пренаплитане на двете капли бяха финалът на задачата.

Разбира се, монтирахме нова предна спирачка с ново ретро лостче. Сложихме нови гуми (външни и вътрешни, плюс бандажи).

За около три дни, с много внимание, събрахме колелото, регулирахме всичко и се насладихме на първите метри с него. И се сетихме, как когато бяхме малки не искахме да имаме Балканче, а BMX или бегач. А сега… сега ни напълни душата!

Отне ни доста време, работата беше пипкава, но си струваше.

Ако и вие искате вашето старо колело да стане като ново, пишете ние на info@1bike.bg :) Няма невъзможни неща!

One thought on “Реставрация на Балканче

  1. Pingback: Дестинация Дряново

Вашият коментар